EN het is nog goed voor uw pensioen ook!

Wij beleggen uw pensioengeld voor een zo hoog mogelijk rendement. Daarbij letten we erop dat onze beleggingen bijdragen aan een leefbare wereld. Maatschappelijk verantwoord beleggen noemen we dat. Het is beter voor onze wereld én voor uw pensioen!

ZO DOEN WE HET

we beleggen met oog voor mens & milieu

Bij de keuze van beleggingen wegen we altijd duurzaamheidsaspecten mee.

WE SLUITEN LANDEN, SECTOREN EN BEDRIJVEN UIT

We beleggen niet in controversiële wapens, tabak en de winning van kolen, olie uit teerzand of schaliegas. Verder sluiten we de winning van olie en gas door middel van arctisch boren uit. Ook landen die internationale verdragen schenden komen op onze uitsluitingslijst. U vindt de uitsluitingslijst op onze website.

Waarom maatschappelijk verantwoord beleggen?

Eind 2021 bedroeg ons belegd vermogen ruim 27 miljard euro. Daarmee kunnen we invloed uitoefenen op de wereld om ons heen. Wij maken ons er hard voor dat de bedrijven waarin we beleggen goed omgaan met mens en milieu en integer worden geleid. Dat past bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We weten uit diverse onderzoeken dat de bedrijven in onze sector en onze deelnemers en gepensioneerden dat ook van ons verwachten.

Beter voor de wereld én voor het pensioen

Wij zijn ervan overtuigd dat duurzaam beleggen bijdraagt aan een goed rendement. Het verkleint ook bepaalde beleggingsrisico’s. Denk aan wat het met de waarde van een aandeel kan doen als een bedrijf in opspraak raakt. Of als hun producten of productiewijze niet meer aansluiten bij de maatschappelijke opvattingen.

‘Natúúrlijk duurzaam!’

‘Natúúrlijk vind ik het belangrijk dat het pensioenfonds mijn geld zo belegt dat het goed is voor de wereld om ons heen. Kijk, dat ze niet beleggen in bommen en granaten, dat lijkt me appeltje-eitje. Maar er is meer om op te letten. Het milieu natuurlijk, en zeker ook het voorkomen dat mensen door hun bazen worden uitgebuit. Winst op beleggen is goed, maar niet ten koste van alles.’

Johan Gatsjadoerian, ProRail Incidentenbestrijding

De mening van…
Senol Ersoy (50, hoofdconducteur bij NS)

‘Ik steun alles wat er gebeurt om de wereld schoner en beter achter te laten. Mooi dus dat Rail & OV daar met de beleggingen aan wil bijdragen. Geld stuurt nu eenmaal de wereld een bepaalde kant op. Iedereen kent de slechte voorbeelden daarvan. Wat bijvoorbeeld de wapenindustrie verdient aan pure ellende. Het kan ook omgekeerd: je geld inzetten voor verbetering. Ik steun het voor honderd procent als Rail & OV dat met ons pensioengeld wil. Natuurlijk moeten ze ook kijken naar rendement, want dat is nodig voor ons pensioen.
​​​​​​​
Maar ik ben ervan overtuigd dat je op de lange termijn altijd goed  zit als je eerlijk investeert in mensen en een gezonde toekomst. Aan de andere kant: hebben wij met ons pensioengeld echt invloed op de industriereuzen in de wereld? Ik vind het belangrijk dat ze bij Rail & OV goed de resultaten meten van duurzaam beleggen. We moeten niet naïef zijn.’

klimaat

Het is een van de grootste uitdagingen van onze tijd: het stoppen van de opwarming van de aarde. We hebben harde doelstellingen om de CO2-uitstoot van de bedrijven waarin we beleggen terug te brengen naar nul in 2050. Dan moeten onze beleggingen dus geheel klimaatneutraal zijn. Hoe we dat doen? Door te beleggen in bedrijven die goed presteren op klimaat. En door bedrijven waarin we al beleggen waar nodig aan te spreken op hun klimaatprestaties. Daarnaast investeren we ook een deel van het pensioengeld in activiteiten die de overgang naar duurzame energie versnellen.

Verder lezen

Over ons beleid voor maatschappelijk verantwoord beleggen valt veel te vertellen. En dat doen we graag. Benieuwd? Op onze website vindt u veel informatie. U vindt er ook het MVB-jaarverslag, met een overzicht van al onze activiteiten en resultaten. Binnenkort verschijnt de editie 2023.

Verder lezen

Benieuwd? Op onze
website vindt u veel
informatie. U vindt er
ook het MVB-jaarverslag,
met een overzicht van
al onze activiteiten en resultaten. Binnenkort verschijnt de editie 2023.