‘We houden bij Rail & OV een goede pensioen­regeling en we blijven goed voor uw pensioen zorgen’

Walter Mutsaers,
voorzitter uitvoerend bestuur

Walter Mutsaers
voorzitter uitvoerend bestuur

Hoe staat het met de nieuwe pensioenregeling?

Hoe staat het met de nieuwe pensioenregeling?

Gerard: ‘We weten al een tijd dat Nederland een nieuw pensioenstelsel krijgt – en u bij Rail & OV een nieuwe pensioenregeling. In juli 2023 is de wet met de nieuwe pensioenregels ingegaan. En in oktober hebben de sociale partners (werknemers- en werkgeversorganisaties) in onze sector een akkoord bereikt over onze nieuwe pensioenregeling. Daarbij hebben ze basisafspraken gemaakt over de inhoud van de pensioenregeling en over het ‘invaren’ in die nieuwe regeling van het pensioen dat u al heeft opgebouwd. Naarmate er meer bekend is over de nieuwe pensioenregeling, zullen we u dat zeker ook vertellen.’

Lees hier een interview met bestuursleden Paula Verhoef en Ronald Klein Wassink over de nieuwe pensioenregeling.

Wanneer gaan we over naar de nieuwe regeling?
Walter: ‘Volgens de wet moeten pensioenfondsen in Nederland de nieuwe pensioenregeling uiterlijk invoeren op 1 januari 2028. Wij hebben met de sociale partners afgesproken dat eerder te willen doen, omdat we u snel meer duidelijkheid willen geven over uw pensioen. De beoogde overgangsdatum is 1 januari 2026. Hierbij staat voorop dat we op een zorgvuldige en verantwoorde wijze de overgang willen maken. Dat is het uitgangspunt.’

‘Ons uitgangspunt is en blijft een zorgvuldige

en verantwoorde overgang naar de nieuwe pensioenregeling’

Walter Mutsaers