‘We zetten steeds goede stappen op weg naar een zorgvuldige overgang’

Ronald Klein Wassink
bestuurslid namens NS

Wie kijkt er mee bij de overgang naar de nieuwe pensioenregeling?

Paula: ‘De sociale partners (de werkgevers- en vakverenigingen) in onze sector hebben de afspraken gemaakt over de nieuwe pensioenregeling en zij hebben daarbij hoorrecht verleend aan de Bond van Gepensioneerd Vervoerspersoneel bij de totstandkoming van deze afspraken. Nu deze  afspraken er zijn, ligt de bal bij het pensioenfonds.

Als pensioenfondsbestuur beoordelen wij de afspraken op uitvoerbaarheid en evenwichtigheid. Dat wil zeggen dat wij nadrukkelijk kijken of de regeling uitvoerbaar is en of er voldoende tegemoet wordt gekomen aan de belangen van alle groepen deelnemers.
Ook het verantwoordingsorgaan van Rail & OV geeft hier een advies over. Tot slot leggen we ons implementatieplan ter beoordeling voor aan De Nederlandsche Bank. Het is dus echt een zorgvuldig proces dat we doorlopen.’

‘Je huidige pensioen verhuist straks mee

naar de nieuwe pensioenregeling’

Wat gebeurt er met de huidige pensioenen?

Ronald: ‘Je huidige pensioen verhuist straks mee naar de nieuwe pensioenregeling. Wij hebben intensief overleg met de sociale partners hoe we daar invulling aan geven. Het streven is dat iedereen bij de start van de nieuwe regeling minstens de waarde van zijn of haar huidige pensioen ‘meekrijgt’ en mogelijk nog iets extra. Dat kan als onze dekkingsgraad hoog genoeg is. Op dit moment is dat zo, maar we weten natuurlijk niet hoe dat op het moment van overgang is. Is onze dekkingsgraad niet voldoende, dan stellen we de overgang in principe uit naar een later moment.’