Nederland krijgt een nieuw pensioenstelsel. Daarover hebben werkgevers en werknemers samen met de regering afspraken gemaakt. Dat gaat ook bij Rail & OV tot een nieuwe pensioenregeling leiden. We spraken hierover met bestuursleden Paula Verhoef en Mathilde Reintjes.

Waarom moet er Iets veranderen aan de pensioenen?

Mathilde Reintjes: ‘We hebben een goed pensioenstelsel, maar de huidige regels knellen op een aantal punten. Zo worden we met z’n allen steeds ouder, waardoor er langer pensioen moet worden uitgekeerd. Ook zijn er op de arbeidsmarkt veel zaken veranderd en werken we bijvoorbeeld niet meer ons hele leven bij dezelfde werkgever. Verder zijn de pensioenen door de afhankelijkheid van de rente steeds duurder geworden en moesten we hoge buffers aanhouden. Daarom zijn er veranderingen nodig. De nieuwe pensioenregels sluiten hier beter bij aan en zorgen ervoor dat we ook in de toekomst een goed pensioenstelsel houden.’


Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

Mathilde: ‘In het nieuwe stelsel wordt inzichtelijker hoe je pensioen aangroeit door de maandelijkse inleg van pensioenpremie en door beleggingsopbrengsten. Je kunt dit zien in je pensioenpot die je bij het pensioenfonds hebt. In goede jaren zul je zien dat je pensioen sneller dan nu omhoog gaat, in slechte jaren sneller omlaag. Je pensioen beweegt dus directer mee met de economische ontwikkelingen. Dit geldt trouwens vooral voor jongeren. Naarmate je ouder wordt, nemen we minder beleggingsrisico’s en zal je pensioen stabieler blijven. Verder hebben de sociale partners de mogelijkheid om meer veiligheid in de regeling in te bouwen. Dan wordt een deel van je premie opzijgezet in een buffer om de pensioenen in slechte tijden aan te vullen. Dit is vooral belangrijk voor deelnemers die al met pensioen zijn.’


Mathilde Reintjes:

‘Mensen kunnen

blijven rekenen

op een goed

pensioen, dat

bij Rail & OV in

goede handen is.’

‘Mensen kunnen

blijven rekenen op een goed pensioen, dat

bij Rail & OV in goede handen is.’

Dus we blijven een goed pensioenstelsel houden?

Paula Verhoef: ‘Ja, daar is alles op gericht. Veel van het goede van nu blijft ook behouden. Werkgevers en werknemers blijven samen pensioen opbouwen bij een collectief pensioenfonds, in ons geval dus Rail & OV. We blijven samen beleggen, samen de kosten delen en samen risico’s dragen. Dat is altijd onze kracht geweest. Je blijft samen met je werkgever geld opzij zetten voor een levenslang pensioen. Ook blijft er een nabestaandenpensioen voor je partner en kinderen, en ook houden deelnemers keuzemogelijkheden wat betreft hun pensioen. Deelnemers bepalen nog steeds zelf wanneer ze met pensioen gaan.’


Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

Mathilde: ‘In het nieuwe stelsel wordt inzichtelijker hoe je pensioen aangroeit door de maandelijkse inleg van pensioenpremie en door beleggingsopbrengsten. Je kunt dit zien

in je pensioenpot die je bij het pensioenfonds hebt. In goede jaren zul je zien dat je pensioen sneller dan nu omhoog gaat, in slechte jaren sneller omlaag. Je pensioen beweegt dus directer mee met de economische ontwikkelingen. Dit geldt trouwens vooral voor jongeren. Naarmate je ouder wordt, nemen we minder beleggingsrisico’s en zal je pensioen stabieler blijven. Verder hebben de sociale partners de mogelijkheid om meer veiligheid in de regeling in te bouwen. Dan wordt een deel van je premie opzijgezet in een buffer om de pensioenen in slechte tijden aan te vullen. Dit is vooral belangrijk voor deelnemers die al met pensioen zijn.’


Wanneer gaat het allemaal gebeuren?

Paula: ‘De bal ligt nu eerst bij de sociale partners, dus de werkgevers- en werknemersorganisaties in onze sector. Die bepalen binnen de nieuwe regels van de overheid hoe de pensioenregeling bij Rail & OV eruit gaat zien. Daar moeten ze belangrijke keuzes in maken. Volgens de wetgeving moet dit alles uiterlijk op 1 januari 2027 tot nieuwe pensioenregelingen leiden. Maar de sociale partners in onze sector zijn ambitieuzer. Zij hebben afgesproken ernaar te streven om de nieuwe pensioenregeling op 1 januari 2025 in te voeren. Dat wordt een hele klus, maar iedereen bij Rail & OV werkt er hard aan om dit te realiseren.’


Wie beslist er over de pensioenregeling? En waar staan we nu?

Paula: ‘In de wet is voorzien dat werkgevers en vakverenigingen samen bepalen hoe de nieuwe pensioenregeling eruit komt te zien. De sociale partners bepalen samen wat het beste past bij onze sector. Op dit moment informeren zij hun werknemers en leden over de pensioenafspraken die zij maken. Dit is nu volop aan de gang. Daarna worden deze afspraken vastgelegd in de nieuwe pensioenregeling. Het bestuur van Rail & OV toetst de afspraken op de wettelijke regels en uitvoerbaarheid. Vervolgens zal Rail & OV u informeren over de nieuwe regeling en wat die voor u betekent.’


Paula Verhoef

‘We blijven

samen beleggen,

samen de kosten delen en samen risico’s dragen. Dat is altijd onze kracht geweest en dat blijft zo.’

‘ We blijven samen beleggen, samen de kosten delen en samen risico’s dragen. Dat is altijd onze kracht geweest en dat blijft zo.’

Wat kunnen deelnemers van het pensioenfonds verwachten?

Mathilde: ‘Zoals gezegd zijn nu de werkgevers en vakverenigingen als eerste aan zet. Als bestuur ondersteunen wij hen hierbij. Als zij hebben besloten hoe de nieuwe pensioenregeling eruitziet, gaan wij de nieuwe regeling uitvoeren. Dat zullen we zorgvuldig en evenwichtig doen, zoals deelnemers dat van ons gewend zijn. We zorgen ervoor dat alles voor deelnemers en gepensioneerden zo gemakkelijk mogelijk verloopt, en we helpen mensen zo goed mogelijk. Mensen kunnen dus blijven rekenen op een goed pensioen. Dat is de inzet van de nieuwe pensioenregeling. En uw pensioen is en blijft bij Rail & OV in goede handen. Daar staan wij voor.’


Mathilde Reintjes

is niet-uitvoerend bestuurslid bij Rail & OV en is werkzaam als directeur Expertisecentrum HRM bij NS.

Paula Verhoef

is niet-uitvoerend bestuurslid bij Rail & OV en is in het dagelijks leven hoofd

Pensioenafdeling bij FNV.

Wilt u op de hoogte blijven van het nieuwe pensioenstelsel?
Houd onze website in de gaten.