
Nederland krijgt een nieuw pensioenstelsel. En Rail & OV krijgt daardoor een nieuwe pensioenregeling. Er wordt hard aan gewerkt. We spraken erover met bestuursleden Peggy Wilson en Corné Blankestijn.
Nederland krijgt een nieuw pensioenstelsel. En Rail & OV krijgt daardoor een nieuwe pensioen-regeling. Er wordt hard aan gewerkt. We spraken erover met bestuursleden Peggy Wilson en Corné Blankestijn.

‘In het nieuwe pensioenstelsel wordt veel duidelijker
zichtbaar wat je inlegt en hoe dat rendeert’
Peggy Wilson
bestuurslid namens het CNV
Er wordt gewerkt aan een nieuw pensioenstelsel in Nederland. Zijn die veranderingen wel echt nodig?
Peggy Wilson: ‘Ja, die zijn nodig. Het Nederlandse pensioenstelsel is halverwege de vorige eeuw ontworpen en sluit niet meer aan bij de huidige tijd. De voorgestelde veranderingen zijn erop gericht om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst een goed pensioen behouden. Daarvoor is het nodig dat we een aantal problemen oplossen waar we in de huidige regeling tegenaan lopen.’

‘In het nieuwe pensioenstelsel wordt veel duidelijker
zichtbaar wat je inlegt en hoe dat rendeert’
Peggy Wilson
bestuurslid namens het CNV
‘De veranderingen zorgen ervoor dat we ook in de toekomst een goed pensioen behouden’
Wat zijn dan die problemen?
Corné Blankestijn: ‘Je hebt bijvoorbeeld gezien dat we de pensioenen jarenlang niet hebben kunnen laten meegroeien met de prijsstijgingen. En dat terwijl we prima beleggingsrendementen behaalden en er veel geld in kas was. Dat kwam door de huidige regels en de hoge buffers die we moeten aanhouden. Nu gaan we de pensioenen anders regelen, zodat we daar minder last van hebben. Verder is het huidige pensioenstelsel gericht op een situatie waarin werknemers levenslang bij dezelfde werkgever blijven werken. Dat is vaak niet meer zo. Ook dat vraagt om aanpassingen.’

‘Mensen hoeven zich geen zorgen te maken. Rail & OV blijft goed voor je pensioen zorgen’
Corné Blankestijn
bestuurslid namens de gepensioneerden
Wie beslissen er over de nieuwe pensioenregeling?
Corné: ‘De wetgever stelt de kaders vast voor de nieuwe pensioenregeling. En daarbinnen kunnen de sociale partners in onze sector dan keuzes maken die passen bij Rail & OV. Ik vind het belangrijk om te vertellen dat we hierbij ook de gepensioneerden betrekken. Zo heeft de Bond van Gepensioneerd Vervoerspersoneel (BGV) bijvoorbeeld een wettelijk hoorrecht, zodat ook de stem van de gepensioneerden meetelt. Verder ziet uiteraard ook het verantwoordingsorgaan toe op de gang van zaken. En uiteindelijk moet ook De Nederlandsche Bank instemmen. Al die partijen hebben uiteindelijk één doel: een zo goed mogelijk pensioen voor alle betrokkenen. Het bestuur van Rail & OV toetst op uitvoerbaarheid van de regeling en degelijke financiering. Als bestuur kijken wij nadrukkelijk of de belangen van alle betrokkenen evenwichtig en zorgvuldig gewogen zijn.’
‘Het bestuur kijkt nadrukkelijk of de belangen van alle betrokkenen evenwichtig en zorgvuldig gewogen zijn’
Wat wordt er anders?
Peggy: ‘Je gaat je pensioen op een andere manier opbouwen. Je krijgt een individuele pensioenpot bij je pensioenfonds. Daarin ga je kapitaal opbouwen voor je pensioen. Die pensioenpot groeit aan door de premie die jij en je werkgever maandelijks storten en door het beleggingsrendement. Hierbij wordt veel duidelijker zichtbaar dan voorheen wat je inlegt en hoe dat rendeert. Je krijgt dus beter inzicht in hoe je pensioenvermogen zich ontwikkelt. En anders dan in het huidige stelsel wordt het beleggingsrisico afgestemd op je leeftijd. Voor jonge mensen nemen we iets meer risico, en voor ouderen juist iets minder. Dit laatste zorgt voor een stabielere pensioenuitkering voor gepensioneerden.’
Corné vult aan: ‘Ik denk dat het goed is om te benadrukken dat in het nieuwe pensioenstelsel echt niet alles verandert. Veel van het goede uit de huidige pensioenregeling blijft behouden. Zo blijf je bijvoorbeeld net als nu samen met je werkgever maandelijks geld inleggen voor je pensioen en Rail & OV blijft dit goed en verantwoord beleggen. Ook blijven we de kosten en risico’s delen en blijf je een levenslang pensioen ontvangen. Mensen hoeven zich geen zorgen te maken. Rail & OV blijft goed voor je pensioen zorgen.’
Wanneer horen we meer?
Peggy: ‘Rail & OV streeft ernaar om de nieuwe regeling in te voeren per 1 januari 2025. Dat is een ambitieuze planning, want er moet nog veel gebeuren. Wij willen dat iedereen steeds goed op de hoogte blijft, of je nu nog pensioen opbouwt of al met pensioen bent. De komende tijd blijven wij daarom bij iedere stap richting de nieuwe regeling onze deelnemers informeren. Ik nodig iedereen van harte uit om onze berichtgeving te volgen en te lezen. En heb je vragen, je kunt altijd bij ons terecht. We staan voor je klaar.’